İnternetten alışverişe dikkat! Cayma hakkı kaldırıldı

Mesafeli Kontratlar Yönetmeliği’nde, 23 Ağustos 2022 tarihinde yapılan düzenlemeyle, internet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketiciye teslimi yapılmış olan cep telefonu, akıllı saat, tablet ve bilgisayarlara ait kontratlarda cayma hakkı kaldırıldı.

Bu karar, 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren uygulanacak ve o tarihe kadar tüketici, 14 gün içinde hiçbir neden göstermeksizin eseri iade edebilecek.

Bu değişikliğin tüketicinin ayıptan doğan haklarını içermediğini dikkat çeken Yaşar Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Emre Cumalıoğlu, “Tüketicinin cayma hakkı kalktığında dahi, ayıptan doğan haklarını kullanmaya devam edebilecek. Bu nedenle internetten alınan malın hiçbir biçimde iade edilemeyeceği sonucuna varmak yanlışsız olmaz. Ayıp hallerinde, örneğin; satın alınan cep telefonu GSM şebekesine bağlanamıyorsa, bilgisayardan ses çıkmıyorsa, akıllı saatin ekranı çatlaksa tüketici malı iade edip parasını geri isteyebilir, bedelden indirim isteyebilir, tamirat talep edebilir ya da malın ayıpsızıyla değiştirilmesini isteyebilir. Ayıplı malın iadesindeki masraflar tüketiciden talep edilmez. Başka yandan cep telefonu, akıllı saat, tablet ve bilgisayar satışlarında cayma hakkı yönetmelikte kaldırılsa dahi, satıcı mukavele ile tüketiciye cayma hakkı tanıyabilir. Tüketici cayma hakkı tanıyan satıcılardan alışverişi tercih edebilecektir” dedi.

“AYIPLI MAL 6 AY İÇİNDE BİLDİRİLMELİ”

Tüketicinin ayıplı malların iadesiyle ilgili haklarından bahseden Doç. Dr. Cumalıoğlu, “23 Kasım 2013’te Resmi Gazete’de yayınlanan 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da ayıplı mal, tüketiciye teslimi anında taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle mukaveleye muhalif olan mal olarak tanımlanıyor. Ayıbın malın teslimi anında var olması ya da teslimde var olan bir nedene bağlı olarak sonradan ortaya çıkması gerekir. Kanunda teslim tarihinden itibaren 6 ay içinde bildirilen ayıpların teslim anında bulunduğunun kabul edileceği belirtilmiştir” diye konuştu.

NEDENSİZ İADEDE FİYATI TÜKETİCİ ÖDEYECEK

Mesafeli Kontratlar Yönetmeliğinde yapılan son değişiklik ile cayma hakkını kullandığı takdirde tüketicinin iade masrafını karşılamakla yükümlü olduğunu da hatırlatan Cumalıoğlu, “Tüketici, ön bilgilendirmede kararlaştırılmış ve satıcının öngördüğü taşıyıcı ile iadesinde fiyatının belirtilmiş olması kaidesiyle, teslim masraflarını geçmemek üzere iade masrafını karşılamakla yükümlüdür. Malın ayıplı olması halinde ise iade masrafı tüketiciden talep edilemeyecektir. Tüketicinin talebi üzerine iade masrafı, kendisine geri ödenecek bedelden mahsup edilebilecektir” dedi.

E-TİCARET SİTELERİNİN DE SORUMLULUĞU VAR

Yönetmelikle birlikte aracı hizmet sağlayıcı olan alışveriş platformu yahut internet sitelerinin para iade edilmesine yönelik sorumluluğu olduğunu aktaran Cumalıoğlu, “Aracı hizmet sağlayıcıların sorumluluklarının alanı genişletildi, cayma hakkının alanı daraltıldı ve tüketicilere yapılacak geri ödemeye ait düzenlemelerde değerli değişiklikler yapıldı. Satıcı yahut sağlayıcı ismine bedel tahsil eden aracı hizmet sağlayıcının tüketiciye on dört gün içinde bedelin iade edilmesine ait sorumluluğu var” biçiminde konuştu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir